برگ اول

دفتر ثبت اولین روز از زندگی یک کتاب، یا یک کتاب چگونه متولد می شود؟

برگ اول

دفتر ثبت اولین روز از زندگی یک کتاب، یا یک کتاب چگونه متولد می شود؟

همه چیز از اون لحظه شروع شد. با باز کردن کتاب و خوندن اولین حروف و صفحه ی اولش.

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
نویسندگان

مرد بالشی

جمعه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۰۰ ق.ظ

پرده‌ی یکم

صحنه‌ی یکم

اتاق بازجویی پاسگاه پلیس. کاتوریان با چشمان بسته پشت میزی در وسط صحنه نشسته. توپولسکی و اِریِل وارد صحنه می‌شوند و روبه‌روی کاتوریان می‌نشینند. در دستان توپولسکی تعداد زیادی پرونده‌ی قطور به چشم می‌خورد.

توپولسکی      آقای کاتوریان، ایشون کاراگاه اِریِل هستن و من کاراگاه                                     توپولسکی... کی این‌طوری وِلت کرده رفته؟

کاتوریان         چطوری؟

                                  توپولسکی چشم‌بند را از چشمان کاتوریان باز می‌کند.

توپولسکی      کی این‌طوری وِلت کرده رفته؟

کاتوریان        ام، یه آقایی.

توپولسکی      چرا خودت درنیاوردیش؟ احمقانه‌س.

کاتوریان        فکر نمی‌کردم اجازه داشته باشم.

توپولسکی      احمقانه‌س.

کاتوریان        [مکث] بله.

توپولسکی      [مکث] داشتم می‌گفتم، ایشون کاراگاه اِریِل هستن و

                     من کاراگاه توپولسکی.

کاتوریان        راستش، می‌خوام مطلب مهمی بهتون بگم، من احترام

                     زیادی واسه‌ی شما و کارتون قائل‌ام و واقعاً خوشحال

                     می‌شم هر کمکی از دستم برمی‌آد انجام بدم.




نمایشنامه‌ی «مرد بالشی»
نویسنده: مارتین مک‌دونا
مترجم: زهرا جواهری
ناشر: افراز
نوبت چاپ: پنجم، ۱۳۹۵

نظرات  (۱)

ایده‌تون واقعا جالبه و مدتی می‌شه که این وبلاگ رو می‌خونم، ولی صادقانه بگم، هنوز هیچ صفحهٔ اولی ترغیبم نکرده اون کتاب رو بخرم :)
گرچه فکر می‌کنم توقع زیادیه از یه کتاب که با همون چنتا کلمهٔ اول، الزاما مخاطب رو مشتاق کنه به خوندن بقیهٔ متن:)
پاسخ:
سلام، خیلی ممنونم ازتون. :)
بله حق با شماست، اما هدف اصلی من از این کار در وهله‌ی اول اینه که ببینیم نویسنده چطور کتابش رو شروع کرده.
در مورد ترغیب شدن به خرید هم می‌تونم بگم ممکنه نشه با خوندن صفحه‌ی اول از موضوع کتاب سر در آورد، اما همون صفحه‌ی اول هم اطلاعاتی مثل لحن و سبک نوشتاری نویسنده، روون بودن یا نبودن ترجمه و اطلاعاتی از این دست رو تا یه حدّی به مخاطب می‌رسونه و میشه کم و بیش ارزیابی کرد که با چطور کتابی طرف هستیم. :)
حالا برای اینکه ترغیبتون کنم میگم این نمایشنامه عالیه. کلاً مک‌دونا خیلی نمایشنامه‌های خوبی نوشته، جدای اینکه توی سینما هم آوازه‌ی خوبی داره. حتماً بخونید. ;)
شاید یه پست رو اختصاص دادم به کتاب‌های پیشنهادی و‌مورد علاقه‌ی خودم، و اون رو چند وقت یکبار آپدیت کردم. شاید هم توضیحات اضافه‌ای داشتن، به جز اسم بردن از عنوان کتاب و نویسنده و مترجمش.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی